Електромобілі в холодну пору року, на що чекати і як підготувати їх до зими?

Як електромобілі поводяться взимку
Не зважаючи на можливість використання альтернативної енергії та зниження шкідливих викидів, деякі водії не поспішають пересідати на електрокари. Адже експлуатація й обслуговування електромобілів узимку викликає деякі побоювання. Якщо стовпчик термометра опускається нижче нуля, дальність пробігу електрокарів значно зменшується. При розряді батареї в холодну пору року нижче 20% процес зарядки відбувається повільніше, а ефективність батареї знижується.
Випробування в реальних умовах за температури повітря –20°C показали, що популярні електрокари втрачають до 50% свого заряду. Наприклад, пробіг Tesla Model 3 знизився на 42,8% – з 468 до 200,2 км, Volkswagen ID.3 втратив 38,91%, а Nissan Leaf – близько 40% від початкового пробігу. Виникає закономірне питання, чи можна їздити на електромобілі взимку і як правильно використовувати електрокар у холод.
Як підготувати електромобіль до зими
Насамперед електромобіль слід підготувати до зимового сезону – провести повне технічне обслуговування та діагностику батареї. З настанням холодів варто перевірити підключені функції через програму та перемкнутися на енергозберігаючий режим, якщо він передбачений виробником.
Взимку не варто заряджати електрокар на 100%. Краще зупинити зарядку на 80-90% та уникати розряду нижче 20%. Занадто високий або низький заряд призводить до порушення роботи акумулятора та зниження ефективності батареї.
Обігрів салону автомобіля взимку краще вмикати лише у сильні морози, обмежившись підігрівом сидіння та керма, якщо це можливо. Якщо потрібно проїхати тривалу відстань на одному заряді, краще одягнутись тепліше, але не включати обігрів на максимум.
Заряджати електрокар краще відразу, не чекаючи, поки автомобіль охолоне. Оптимально використовувати зарядні станції в опалюваних гаражах або підземних паркінгах для мінімізації впливу низьких температур на батарею. Варто вибрати зарядку з таймером, щоб відключення відбулося безпосередньо перед виїздом. Щоб Ніссан або Тесла взимку розряджалися повільніше, слід запустити перед виїздом на мороз і прогріти. Тоді енергія не витрачатиметься на самонагрівання, і заряду вистачить на довше.
При –10°C електрокару знадобиться на 50-70% більше часу для зарядки, ніж при плюсовій температурі. Це потрібно враховувати під час планування поїздок, особливо на далекі відстані.
Практичні поради для використання електромобіля взимку
Щоб поїздки на електромобілі взимку були безпечними й економічними, обов’язково потрібно:
- замінити літні шини на зимові для кращої керованості електромобіля на морозі та відмінного зчеплення з дорогою;
- знизити витрати енергії на розморожування кузова та скла, оптимізувати клімат-контроль;
- навчитися правильно використовувати функцію рекуперативного гальмування, коли це дозволяє дорожнє покриття;
- встановити ланцюги або інші пристрої для кращого зчеплення з дорогою під час ожеледиці.
Рекомендується вимкнути автоматичне складання дзеркал, якщо це можливо. Взимку варто обмежити використання мультимедійних систем та інших енергоємних, але не критично важливих функцій.
Як поводяться електромобілі взимку – результати тест-драйвів у зимових умовах
Реальні тест-драйви при температурі –10°C і нижче показали, що рівень заряду падає у всіх електрокарів незалежно від потужності.
Nissan Leaf ZE1 з батареєю на 40 кВт за циклом WLTP має заявлений запас ходу 270 км, але за низьких температур реально проїжджає 110-115 км. Для самонагрівання та підтримки оптимальної температури Nissan Leaf витрачає в середньому 3-4,5 кВт. Якщо залишити Ніссан Ліф на вулиці, батарея не сяде сильніше, але зарядити її з холодного стану буде складніше. Час заряджання збільшиться як мінімум на 75%.
Автомобіль Тесла взимку також витрачає більше енергії. Із 507 км пробігу, заявлених WLTP, Tesla Model Y в мороз проїжджає близько 300 км. При зниженні температури до –20°C запас ходу Тесла падає до 260-270 км. Якщо порівнювати результати тест-драйвів схожих за характеристиками Tesla Y та Tesla 3 з однаковою ємністю акумулятора 75 кВт/год, Model Y показує більшу витрату кВт/год кожен кілометр шляху.
Варто зазначити, що і Тесли, і Ліфи розряджаються менше після десятка кілометрів пробігу, оскільки енергія не витрачається на обігрів самої батареї. Якщо плануються часті зупинки електрокара взимку або зберігання авто на вулиці, варто передбачити додатковий обігрів або термоізоляцію акумулятора.
Технології виробників для боротьби з холодами
Для оптимізації витрати енергії електромобілями у холодний період виробники передбачають можливість встановлення:
- теплових насосів;
- резистивного нагрівання батареї та салону;
- комбінованих систем розумного розподілу тепла у салоні та акумуляторній скриньці.
За наявності домашньої зарядки можна встановлювати таймер для завершення заряджання електромобіля взимку безпосередньо перед виїздом. Так батарея не встигатиме остигати до старту. Під час зарядки або тривалих стоянок можна використовувати аерогелієві мати та розумні термостати, які:
- зберігають оптимальну температуру акумулятора;
- перешкоджають зниженню ємності батареї внаслідок переохолодження.
В електрокарів Тесла можна налаштувати режим Chill Mode, а Nissan Leaf – режим ECO. Вони обмежують витрату заряду, знижують швидкість і збільшують пробіг як у місті, так і на трасі.
Щоб спростити контроль за падінням ємності батареї, якщо машина стоїть на вулиці взимку, багато виробників передбачили спеціальне програмне забезпечення. Додаток електрокарів Tesla дозволяє побачити на графіку не тільки поточний заряд батареї, але й відсоток, на який тимчасово знизилася ємність через мороз. Це дозволяє ефективніше використовувати заряд і планувати зупинки для заряджання акумулятора.
Основні висновки та рекомендації для потенційних покупців
Тим, хто вирішив купити електрокар, варто передбачити ймовірність великих морозів та ожеледиці в регіоні. Якщо в південних областях України електрокарам взимку не загрожують морози нижче –5°C, то в центральній частині країни та на півночі автолюбителям варто придивитися до більш стійких до холодів моделей електромобілів із гарною автономністю та сучасними системами обігріву.
Обов’язково потрібно регулярно обслуговувати електрокар, стежити за батареєю та використовувати зимові функції для мінімізації втрат ефективності.
Втрата запасу ходу електрокарами популярних моделей взимку
У таблиці наведено середні показники втрати запасу ходу під час забігів різних електромобілів узимку.
Електрокар |
Відсоток втрати запасу ходу за температури нижче мінус 10°C |
Tesla Model 3 |
25-35% |
Nissan Leaf |
40-50% |
BMW i3 |
30-40% |
Zeekr 001 |
50% |
BYD Dolphin |
70% |
Hyundai Kona |
30-35% |
MG 4 |
40% |
Elwinn Cooper |
25-30% |
Численні тест-драйви показали, що всі електрокари схильні до втрати запасу ходу через вплив низьких температур і ускладнення керованості на засніжених і слизьких дорогах. Щоб електромобілі поводилися в морози краще, їх слід вчасно обслуговувати та готувати до холодів заздалегідь.
Чек-лист: як підготувати свій електрокар до зими
Дотримуйтесь цього списку, щоб нічого не забути:
- ● Спланувати маршрути та перевірити наявність зарядок поблизу.
- ● Провести діагностику акумуляторної батареї.
- ● Підібрати оливу з відповідною в’язкістю.
- ● Перевірити тиск у шинах, замінити літні на зимові чи всесезонні.
- ● Прокачати гальма та перевірити рівень гальмівної рідини.
- ● Підготувати теплий чохол для відсіку з акумулятором, якщо машина довго стоїть на морозі.
- ● Переключитися з обігріву салона на обігрів сидіння та керма, знизити енергоспоживання.
- ● Прогріти автомобіль за півгодини до виїзду.
- ● Підключити зарядку до того, як машина охолоне.
Дотримання простих правил – прогрівання батареї перед заряджанням, використання відповідних зарядних станцій та контроль за рівнем заряду – допоможе уникнути втрати ємності акумулятора та забезпечить стабільну роботу електромобіля.
Залишилися побажання, поділіться своїм відгуком
Тут поки немає відгуків, будьте першим
Статті на тему
"Альтернативний транспорт"

Дякуємо за відгук
Найсвіжіше на порталі
